
1 
 

“Dimona Operation: The Coverage 
of the Three Newspapers and 
Palestine Satellite Television” 

  

The Coverage of the Palestinian Media of the Suicide 

Bombing at Dimona 

 

 
The Fourth Special Issue  

 
Phase II 

 
Media Monitoring Unit 

 

April 2008 

 

 

In cooperation with  

          The European Union 

And 

Ford Foundation 

 



2 
 

Media Monitoring Unit Team: 

Project Coordinator: Ruham Nimri 

Information Coordinator: Alaa’ Karajeh 

Monitoring Unit: Bilal Ladadweh, Saed Karazon 

 

Analyzed and edited by the Media Monitoring Unit 

 

Steering Committee:  
Dr. Hanan Ashrawi, Dr. Lily Feidy, Khalil Shaheen, Atta Al- Qaymari, 
Imad Al-Asfar, Bisan Abu Ruqti, Juman Quneis, Nahed Abu T'eimeh, 
Joharah Baker, Mousa Qous 
 
 
Copyright reserved  
“The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and 
Democracy- MIFTAH” 

  

  

  

  
  

P.O. Box 69647 Jerusalem 95908 
Tel. Jerusalem 972 2 5851842- Tel. Ramallah 970 2 2989490 
Fax Jerusalem 972 2 5835184   Fax Ramallah 970 2 2989492 
E-mail: info@miftah.org 
Website: www.miftah.org 

  

  
 
 



3 
 

Introduction 
 
 

On 4 February 2008, a Palestinian blew himself up at a commercial center in Dimona, a 
town in south Israel, killing himself and an Israeli woman, and wounding several others. 
The Israeli security shot another Palestinian to death in the same town, who according to 
Israeli Police, was wearing an explosive belt that he intended to detonate after the 
security and paramedics gathered to rescue the casualties of the first explosion. 
 
Israeli television channels broadcast footage of the wounded Palestinian before the 
security shot him to death, as he was trying to detonate the explosive belt, Israelis said. 
 
This event was covered in the Palestinian media, particularly in the three newspapers: Al-
Quds, Al-Hayat Al-Jadidah and Al-Ayyam, as well as in the Palestinian Television 
(PBC), in varying magnitude, style and location of the news item among news coverage 
of the Palestinian-Israeli conflict and local developments. 
 
The confused description of this event and the relatively conflicting phrasing between 
headlines and body, particularly on the identity of the implementer and even the 
operation itself, was a common characteristic of this media coverage. 
  
 
The coverage of the three newspapers 
 
Al-Quds: 
 
Al-Quds newspaper had the following headline on its front page on 5 February 2008: 
 
"Israeli Police on alert" (subheading) 4 columns 
"Two martyrs and the death of one Israeli in an explosive operation in Dimona" (main 
headline). 
 
The newspaper described the implementers of the operation as "martyrs," while it 
described the operation as a "bombing operation." The word "martyr" has a known 
religious and political connotation that commends and glorifies the act and the 
implementer, as the reader would assume, even if it did not reflect the position of the 
newspaper.  
 
Nevertheless, the newspaper did not show enough interest in the event, as the news item 
occupied the left side of the front page, and not the headline. Another less important 
topic, namely the Palestinian National Council (PNC) meeting in the coming months was 
given more attention. Hence, the newspaper was more concerned with the PNC meeting 
than the "bombing operation" of Dimona, despite its significance. 
 
The newspaper also expressed less interest in the Israeli military operation in Qabatiyah, 
Jenin, in which the Israeli Army shot and killed two Palestinians, in addition to killing a 



4 
 

third in Gaza. These two events had caused official and popular reactions, as the PNA 
condemnation of the Dimona operation was linked to that of Qabatiyah, since both 
targeted civilians, according to Al-Quds headline on the front page of 5 February 2008: 
 
"PNA denounces Qabatiyah and Dimona operations and condemns targeting civilians." 
(2 columns) 
 
The newspaper also published another news item on the implementing party of Dimona 
operation entitled: 
 
"Dimona operation implementer is from Gaza." (2 columns) 
 
The newspaper quoted the German news agency (DPA), which declared that "Al-Aqsa 
Martyrs Brigades," the military arm of Fateh, are responsible for the attack, and named 
the implementers: Musa Khalil Ahmad Arafat and Luay Al Aghawani. 
It  also published on page 2 another item in two columns about Al-Aqsa Martyrs 
Brigades assuming responsibility for the attack, jointly with two other factions: "Abu Ali 
Mustafa Brigades," and the "National Resistance Brigades," according to Agence France 
Presse (AFP).  Hence, the newspaper published two news items on the same topic; the 
first identified the implementers by name, but did not describe them as martyrs, and the 
second did not mention names but considered the operation a "heroic, brave operation" 
according to the news item. 
 
Al-Quds published on page 2 of 5 February issue an AFP report on the implementer of 
the Dimona blast, entitled: 
 
"The last cup of coffee for the bomber at a restaurant near the Dimona commercial 
center" (3 columns) 
 
The newspaper described the implementer as "bomber" rather than "martyr," as on the 
front page when talking about the "martyrdom of the implementers of operation." 
  
Obviously, the newspaper's editor did not edit the heading quoted from AFP, which 
described the implementer as a bomber, while the editor chose another description for the 
implementers that is commonly used in writing and editing news of the Palestinian –
Israeli conflict; hence he wrote his previously mentioned heading "Two martyrs and the 
death of one Israeli in an explosive operation in Dimona." 
 
The newspaper relied on a number of international news agencies' news items and reports 
on Dimona operation, in addition to one news report by its Bethlehem correspondent 
Najib Farraj, published on page 3 on 5 February and entitled: 
 
“Dimona Operation, hard questions and big surprises" (3 columns) 
 
The report addressed the surprise the operation caused and the many questions it raised 
on how the implementers arrived to their target city Dimona, the most important town in 



5 
 

Israel that has the nuclear reactor. The report conveyed Israeli officials' reactions towards 
the operation, but stood short of analyzing them. 
  
The newspaper also published another AFP report on 5 February which included 
information about the town of Dimona, linking it to the nuclear reactor. The report 
published on the left side of page 3 was entitled: 
 
"Dimona a desert town that has the secret nuclear reactor" (2 columns) 
 
The report presented important strategic, demographic and historic information on this 
town that interests the readers who followed up the bombing operation. 
 
The newspaper also published another 4-column AFP report on page 5 entitled: 
 
"Palestinian bombing attacks since the beginning of the Intifada" 
  
This report included detailed information on the number of major operations and the 
resulting Israeli casualties, which revealed the interest of the newspaper in the event and 
its repercussions. It included pictures of the location, similar to the photo published on 
the front page. The newspaper also published on page 8 the picture of a Palestinian 
activist declaring the joint responsibility of the factions for the attack. 
 
Although Al-Quds showed little interest in the operation on 6 February, i.e. two days 
later, it however, continued to follow up its repercussions. It published on the left side of 
the front page a picture of Israelis on guard at Mahane Yehuda market in West Jerusalem 
following the Dimona operation. To the right of the picture, the newspaper published its 
headline news on killing 9 Palestinian citizens and wounding 13 others in Israeli 
bombardment of Gaza Strip. The headline was as follows: 
 
"Declaring a state of emergency and evacuating the Executive Force headquarters" 
(subheading) 
"9 martyrs and 13 injured in Israeli bombardment of the Strip, and 7 killed during 
afternoon prayer" (main headline over 4 columns) 
 
The report, however, did not point out the relation between the Israeli shelling and the 
killing of nine citizens, and the Dimona operation, although it was a reaction to the 
operation and to shelling of Sderot. 
 
Without any reference to Dimona operation, Al-Quds published on the front page of the 
same day another report on the Palestinian–Israeli field escalation entitled: 
  
“Damaging two firms and several houses and cutting off an electric line” (subheading): 
“4 Israelis wounded and another 4 traumatized by 16 Palestinian rockets that fell on 
Sderot, Kesofim, and Sufa crossing” (main headline) 4 columns. 
 



6 
 

The newspaper, however, did not show interest in the new development related to 
Dimona operation, namely, identifying the real implementing party. On page 3 of the 
same day, it published: 
"Both implementers are from Hebron." (subheading) 
"Al-Qassam Brigades assume responsibility for Dimona operation" (main headline); 
 (2 columns) 
 
This news item was attributed to Al-Quds correspondent in Gaza, Ala'a Mashharawi, and 
included a statement by Hamas leader Sammy Abu Zuhri who said: "This operation 
asserts Hamas’ adherence to resistance to confront Israeli aggression." Despite the 
importance of this news, the newspaper did not highlight it sufficiently and did not 
publish it on the front page. On page 8, it published a picture of the mother of 
Mohammad Harbawi, the implementer of the bombing operation. It also published on 
page 31 two paid obituaries of the implementers that included their photos and beneath 
each photo was written "obituary of a martyr." The local newspapers had stopped for a 
while publishing paid obituaries, particularly relating to operations that target civilians.  
 
The newspaper also published on the left side of page 3, and within the context of its 
follow up on the Dimona operation, a DPA news report entitled: 
 
“Israeli security sources: 50 alarms on operations inside Israel"  (2 columns) 
 
The report said: "Sources in the Israeli Army and internal security services announced 
that they received around fifty alarms on operations inside Israel following the suicidal 
Dimona operation." 
 
As you may see, the newspaper described Dimona operation this time as "suicidal," 
quoting the news agency literally, unlike the previous "bombing" description. 
 
This report, as well as the previous one on identifying the implementing party, should 
have been published on the front page, or at least on page 2 or 3, with the photos of 
implementers and that of the mother of one of them, given the importance of the new 
information in the report that quoted Israeli Channel 10 saying that the features of one 
implementer of the attack did not match those that appeared in the video of Al-Aqsa 
Martyrs Brigades; the newspaper referred to the implementers in this report as "suicide 
bombers." 
 
   
 
      
 
 
 
 
 
 



7 
 

 
Al-Hayat Al-Jadidah 
 
Dimona operation received wide coverage and occupied prominent space in Al-Hayat Al-
Jadidah, particularly on the front page of 5 February. The main headline that covered 
correspondents and news agencies' reports was as follows: 
 
"The martyrdom of implementers, conflicting declarations of responsibility, pictures of 
attackers and where they come from" (subheading) 
 
"An Israeli killed and 11 others wounded in an operation in the center of Dimona" (main 
headline) 4 columns. 
 
A photo of soldiers, police and paramedics appeared in the middle. The newspaper 
described the implementers as "martyrs,' and later as "attackers" in the same subheading. 
The report referred to the operation as a "bombing operation," as it presented official 
Israeli reactions in the beginning and referred to the implementer as the "suicide bomber" 
in presenting details provided by the Israeli Police.  
   
Unlike Al-Quds, Al-Hayat Al-Jadidah covered Dimona operation and reactions 
extensively through its own reporters, as well as news agencies reports and Israeli media. 
The description of the implementers of the operation, though, which reflected a lack of a 
specific editorial policy, was common to both newspapers. 
 
Al-Hayat Al-Jadidah published to the right of the front page on 5 February another report 
entitled: 
 
"Israeli television broadcast footage of Israeli guard in Dimona executing a wounded 
person crying for help." (3 columns) 
 
This report was fully taken from Maan, an independent news agency, without introducing 
any changes in the heading. It considered the killing of one of the implementers of the 
Dimona operation an "execution" and referred to him as a wounded person crying for 
help without revealing his identity. 
 
The following quote is from the report: 
 
"The second Israeli channel broadcast footage of an Israeli dressed in civilian clothes 
and shooting with his pistol a wounded person crying for help and raising his hands 
requesting paramedics help." Channel 10 though claimed that "the Palestinian continued 
to attempt at detonating his explosive belt which necessitated his killing." 
 
 The contradiction in the phrasing of this paragraph of the report and its incompatibility 
with the heading the newspaper quoted from Maan is striking. While the heading spoke 
of "Israeli Guard in Dimona executing a wounded person crying for help," the report 
itself spoke about an Israeli dressed in civilian clothes, which means that an Israeli 



8 
 

dressed in civilian clothes, and not a security guard whose duty is to protect his place of 
work, killed the wounded young man.  The report also mentioned that the wounded was 
crying for help and raising his hands. Was he really crying for help? Or was he trying to 
activate the detonator when the Israeli security person shot and killed him in cold blood, 
as was mentioned in the police report? 
 
The report included another contradiction. It stated that an Israeli woman witnessed the 
process of discovering the Palestinian hiding behind a lottery shop unarmed, while an 
Israeli guard named Kobi shot him and left him bleeding until an officer in Israeli Police 
uniform shouted at the crowds saying, "Stay away; he is moving and may have an 
explosive belt on him." Few minutes later, other guards shot him with their pistols on the 
pretext that he had moved his left hand making sure that the shots did not hit the 
explosive belt. 
 
Hence, the report first mentions Kobi, an Israeli guard who shot the Palestinian and left 
him bleeding, then a police officer arrived and moved the crowds away, then other guards 
killed him with their pistols. 
 
Who then killed the wounded young man? Was it the civilian Israeli? Was it the guard 
Kobi or the guards who did not appear in the footage, but rather a man appeared shooting 
him in the head and killing him?   
  
The Maan report did not clarify the matter. This asserts the need for verifying 
information, accurate use of sentences and phrases in writing news items, as well as 
accurate description of the incident and revision of the report entitled "Executing the 
wounded man." 
   
Al-Hayat Al-Jadidah, just like Al-Quds, highlighted the PNA reaction to Dimona 
operation, linked to its reaction to the Israeli military operations in Qabatiyah and Beit 
Lahiya, in which the Israeli Army killed three activists of "Al-Quds Brigades" and the 
"Resistance Committees." Al-Hayat Al-Jadidah also covered this operation widely, as it 
published on the same day a large photo over four columns of the funeral of Ammar 
Zakarneh and Ahmad Abu Zeid, both of whom were killed in Qabatiyah.  
 
Al-Hayat Al-Jadidah also highlighted Fateh position that denied any connection to 
Dimona operation and said that the implementing party was known for its position that 
rejects any calm or progress in the peace process. On the same day, Al-Hayat Al-Jadidah 
exclusively published a news report taken from Ramattan on Luay Aghawani, the activist 
who was thought to be one of the implementers of the operation, before Al-Qassam 
declared responsibility. The report had the following heading: 
 
"Luay Al-Aghawani left an open grave to die in a closed tomb" (5 columns) 
 A photo of his mother holding her son's picture and crying appeared. 
 
On the same page, Al-Hayat Al-Jadidah also published the AFP report Al-Quds had 
published, which had the following heading; 



9 
 

 
"The last cup of coffee of the implementer of the Dimona operation" (3 columns) 
 
Unlike Al-Quds, it did not describe the implementer in the heading as "the bomber," as it 
appeared in the original AFP report, but described him as the “implementer,” reflecting 
the personal opinion of the editor, and not necessarily that of the newspaper itself. 
  
While Al-Hayat Al-Jadidah highlighted a statement on Dimona operation by Palestinian 
Minister of Information Riyadh Malki, Al-Quds quoted his statement on employees' 
salaries only, reporting from Palestinian News Agency (WAFA), despite the importance 
of Al-Malki's statements that he had given in a press conference. Al-Hayat Al-Jadidah 
gave it the following heading:  
 
"Al-Malki rules out any impact of Dimona operation on negotiations and reiterates the 
Government's renunciation of violence regardless of its source" 
 
Although the newspaper published these important statements in its internal pages, they 
had a large font heading spread over six columns, with a photo of the cabinet meeting.  
 
While Al-Quds used WAFA as its source for covering this meeting, Al-Hayat Al-Jadidah 
correspondent Muntaser Hamdan covered it, a positive practice that resulted in a 
comprehensive coverage that did not exclude extremely important statements by The 
Minister of Information. 
 
Al-Hayat Al-Jadidah also exclusively followed up Dimona operation on 6 February, as it 
published statements of “Al-Qassam Brigades,” of Hamas, that declared responsibility for 
the operation. It published the following item on the front page over three columns: 
 
 "Hanegbi called for assassinating Hamas leaders and Israeli Police on maximum alert" 
(subheading) 
 
"Al-Qassam Brigades adopt Dimona operation and assert that implementers are from 
Hebron" (main headline) 
 
Unlike Al-Quds, which published the relevant report on page 3, Al-Hayat Al-Jadidah 
attributed this report to news agencies, but published photos of the implementers, with 
captions mentioning their names in the following manner: "Martyr" Mohammad Harbawi 
and "Martyr" Shadi Zughayyar. The report itself referred to their names only without 
describing them as "martyrs" as indicated in Al-Qassam communiqué. It, however, 
quoted the communiqué describing the Dimona operation as a "martyrdom operation." 
 
The newspaper also published two paid obituaries on its front page over four columns, 
starting with the following Verse from the Qur'an: 
 
  
  



10 
 

 
  
"And reckon not those who are killed in Allah's war are dead; nay, they are alive (and) 
are provided sustenance from their Lord"  

  
Beneath the verse, the phrase "martyr obituary" was written. The text of each obituary, 
issued on behalf of their families, included the phrase “the heroic martyr." 
 
Al-Ayyam 
  
Unlike Al-Quds and Al-Hayat Al-Jadidah, the main news on the front page of Al-Ayyam 
was about clashes on the Egyptian borders between Palestinian youth and Egyptian 
soldiers. It spread this item over eight columns, four of which included pictures of young 
men throwing stones at soldiers, under the following heading: 
  
"… and 46 Egyptian security members wounded" (subheading) 
Border-crossing clashes: one citizen killed and tens wounded (main headline) 
Cairo announces aborting border infiltration attempts" 
  
The picture had the following caption: 
"Youth throwing stones at Egyptian security forces on the other side of the border at the 
crossing, during clashes that included shooting yesterday." 
It did not mention the party responsible for shooting. 
 
Within the context of this report, the newspaper also published two other relevant news 
items in boxes, under the following heading: 
 
"A Palestinian caught possessing explosives" (subheading) 
"Egypt seeks the return to Gaza of Palestinians who remain over its territory" (main 
headline) 
 
The second news item had the following heading: 
"PNA denounces assaults against the Egyptian Security forces in Rafah crossing." 
 
This was the most important news for Al-Ayyam, while the Dimona operation was less 
important, and the Israeli military operation in Qabatiyah, and assassinating two Al-Quds 
Brigades activists and a Resistance Committees leader in Gaza was even less important.    
 
Al-Ayyam selected the following heading for the Dimona operation: 
"Dimona: An Israeli killed in a blast operation at a commercial center and the two 
implementers were martyred" (3 columns) 
 
Although the newspaper described the operation as a "bombing operation," throughout 
the news item reported from their Gaza correspondents as well as from news agencies, it  
described it as a "suicidal attack," while it named the implementers as "martyrs," a 



11 
 

description the three newspapers unanimously adopted towards this kind of operations 
targeting civilians. 
  
As was the case with Al-Quds and Al-Hayat Al-Jadidah, Al-Ayyam also published the 
PNA denunciation of Qabatiyah and Dimona operations on its front page and over two 
columns, reported from WAFA. It should be noted that Al-Quds used the AFP report as a 
source for this news item, while Al-Hayat Al-Jadidah attributed it to itself and did not 
refer to WAFA as the source. In Al-Ayyam report on the Israeli reaction to the operation, 
it described the operation as a "suicidal bombing" operation, attributing the report to 
DPA, while it published on its front page and over one column, the Maan report 
published also in Al-Hayat Al-Jadidah, about the Israeli security person killing the 
second implementer.  This item was entitled: 
 
"Israeli television broadcasts footage of eliminating a wounded Palestinian in Dimona"  
 (1 column ) 
 
It is noted that both Al-Hayat Al-Jadidah and Al-Ayyam used the words "executing" and 
"annihilating," and failed to revise the report, edit and check content to make it consistent 
with what actually occurred, and verify facts.  
 
Al-Ayyam, however, showed interest in the operation on 6 February, i.e. two days after 
the operation, as it highlighted on its front page that Al-Qassam Brigades assumed 
responsibility for the operation under the following heading: 
 
"Al-Qassam assumes responsibility for Dimona operation and asserts that the two 
implementer come from Hebron" ( 2columns) 
 
In the heading,  Al-Ayyam referred to "implementers," while it described them as 
"martyrs" in the body of the report. Nevertheless, on the day that followed the operation, 
Al-Ayyam published on its front page Al-Qassam Brigades communiqué almost fully, 
and obituaries of implementers Mohammad Harbawi and Shady Zughayyar, as did Al-
Hayat Al-Jadidah. To the left side of Al-Ayyam front page, the following news item 
appeared: 
 
 "Israel: High alert following Dimona operation; 
 Livni supports the presence of Egyptian forces in Sinai" (3 columns) 
 
While the heading referred to it as "Dimona operation," the content described it as a 
"suicidal attack." We noted that the three newspapers used such contradictory and 
incompatible descriptions, expressions and headings. 
  
 
 
 
 
 



12 
 

 
 
 
Palestine Television (PBC) coverage 
   
The President's news and reception of popular delegations, as well as the Israeli incursion 
into Qabatiyah and the assassination of two Al-Quds Brigades activists and a third from 
the "Resistance Committees" in Beit Lahiya in Gaza Strip had priority in PBC coverage 
on 4 February 2008, the day Dimona operation was carried out. 
  
The main news in the local news bulletin on that day was the President's meeting with 
delegations from Nablus. Despite its importance, the assassination of three Palestinian 
activists in Qabatiyah and Beit Lahiya ranked second. The news item started by PNA full 
denunciation and condemnation of the Israeli operation in Qabatiyah, which led to the 
martyrdom of two citizens and wounding a third, and also the condemnation of the 
operation that took place at a commercial center in Dimona, south Israel,  which targeted 
Israeli civilians, according to the local news bulletin. The item highlighted "the   PNA 
firm position against all operations that target civilians, whether Palestinians or Israelis." 
 
The news bulletin focused on a statement by Fateh, stressing the absence of any 
connection of Al-Aqsa Martyrs Brigades to this operation, pointing out that "the 
implementing party is known for its positions and its rejection of any calm of progress in 
the peace process." 
 
In its comprehensive coverage of both Dimona and Qabatiyah operations, PBC started by 
broadcasting footage of the victims of the Israeli operation in Qabatiyah at the morgue, 
with the following text appearing on the screen: 
 
"PNA condemns Qabatiyah and Dimona operations and denounces targeting civilians." 
  
The bulletin then moved to speak about the killing of three persons and the wounding of 
ten others, some with serious injuries, because of a "bombing operation" that took place 
in Dimona in south Israel. The lead sentence stated: 
"… news reports indicate that  one person detonated himself  inside a commercial center  
in the town, causing his own death and killing one Israeli woman, while a third was killed 
or martyred as the center's security person suspected and shot him." 
 
We notice that PBC used the term “bombing” to describe the operation, avoided 
describing the implementer as a "martyr," as was the case previously, and described him 
as "a person who blew himself up" without even referring to his identity. 
 
As for the second person killed in the operation, the news bulletin indicated that, "the 
third was killed or martyred as the center's security person suspected and shot him," in a 
reference to the second person who failed to blow himself up but was killed by an Israeli 
security person at the location. 
 



13 
 

Such an approach towards writing news and reports on the Palestinian-Israeli conflict 
may reflect a transformation in the media jargon, such as "martyr" and "martyrdom 
operation" in reporting this kind of operations, despite some confusion in the use of some 
descriptions and terms, such as when the news broadcaster said "the third was killed" 
then added "or martyred."  
 
News of the military operation in Qabatiyah and the assassination of two activists in 
addition to a third in Beit Lahiya and that of Dimona operation ranked second in the 
coverage of the local news bulletin. On the other hand, The President's news, his 
reception of Nablus delegations and his statements on the siege of Gaza Strip ranked first 
and second, while the denunciation of the two operations ranked third and fourth in main 
news bulletin. The coverage in the latter was briefer than the local bulletin. The news 
broadcaster even erred in reading the details of the news item as he said: 
 
"…News reported that a person detonated himself inside a commercial center in the 
town, causing the death of an Israeli woman and the implementer of the attack, while a 
security person was martyred or a security person at the center was killed as he was 
suspected." 
 
There was a need to clarify that it was the "second implementer" who was "killed" by a 
security person, rather than the latter being "killed." Such clarification was never made 
and it seemed that the mistake was unintentional, and the news broadcaster continued 
reading the bulletin.  
 
Three news items out of 33 items comprising both the local and the main news bulletins 
addressed the operation and relevant reactions, while there was no mention of it as a 
newsflash, a usual practice at PBC. 
 
The size of coverage reflects the degree of interest of PBC in such news, despite their 
importance, as it continues to give the President's and PNA news priority over all other 
news. 
 
Findings: 
 
First: The interest of the three newspapers in the news of Dimona operation and its 
repercussions varied in terms of size and quality of coverage. While Al-Hayat Al-Jadidah 
considered the operation its main news, Al-Quds demonstrated relatively less interest, 
though it published it on the front page, while Al-Ayyam gave priority to the clashes at 
the Egyptian-Palestinian borders between Palestinian youth and Egyptian soldiers as its 
main news. It was evident that the latter exaggerated this urgent and exceptional incident 
at the expense of two other prominent events, namely the Dimona operation and the 
Israeli military operation in Qabatiyah and Beit Lahiya in which three activists from "Al-
Quds Brigades" and "Resistance Committees" were assassinated. 
 
Second: The three newspapers merely provided news coverage of the operation, 
capturing local and Israeli reactions, particularly that of the PNA. They, however, did not 



14 
 

publish analytical reports and articles that link the operation to the preceding escalating 
violence between both sides, in terms of escalating assassinations of Palestinian activists, 
or bombing south Israel with rockets. 
  
Third: There was obvious confusion in the use of terms by the newspapers such as 
"martyr" or "martyrdom" referring to the implementer of the operation, and the use of 
other terms such as "bombing operation," and the varying use of terms by the  
newspapers. While these newspapers used terms like “bombing,” "suicidal" or “suicidal 
operation," as published in sources such as DPA or AFP, the three newspapers published 
paid obituaries for the implementers of the operation entitled "Martyr obituary,” Al-
Hayat Al-Jadidah and Al-Ayyam published the obituary on their front pages, while Al-
Quds published it on its back page. 
 
Fourth: The newspapers resumed publishing obituaries of implementers of this kind of 
operations that considered them martyrs and described them as heroes, after a period 
during which they had refrained from publishing obituaries of implementers of operations 
that targeted civilians.  
 
Fifth: The coverage of the Palestinian television (PBC) was obviously weak and 
superficial. News of Dimona operation and the Israeli Army operation in Qabatiyah did 
not take the lead in news bulletins, but the President's reception of popular delegations 
had precedence. PBC highlighted PNA reaction before presenting the operations and their 
repercussions. It should be noted, however, that PBC used more accurate and objective 
terms to describe the implementers of the Dimona operation and victims of the Israeli 
military operation in Qabatiyah, while there was no analysis or follow up of both 
operations and no newsflash on Dimona operation on the day it was carried out. 
 
Recommendations: 
 
First: The press must improve its performance in covering events and must not suffice to 
convey news but expand the scope of coverage to include research, analysis and follow 
up. It must improve its local sources of information and not rely fully and exclusively on 
foreign news agencies. This requires developing and improving the performance of its 
own reporters.  
 
Second: There is a need to adopt professional conduct and objectivity in news coverage, 
and a clear policy that is neither muddled nor reluctant in providing accurate facts and 
news. This requires the PBC management to develop and enhance an objective and 
professional discourse, adopt a clear editing policy in its field coverage of events, and 
promote professionalism. The media must convey facts and verify the accuracy of 
information, particularly in reporting from local or foreign news agencies. 
 

  


