
1 

 

The "Bulldozer Operation" in Jerusalem: A Balanced Media 
Coverage   

 

Media Monitoring Unit 

 

  

Sixth special Report 

 

 

Phase II 

 

 

August  2008 

 

 

 

 In cooperation with the European Union       

FORD FOUNDATION        

 

 



2 

 

Media Monitoring Unit Team  

Unit Coordinator: Ruham Nimri 

Information Coordinator: Ala'a Karajeh  

Monitoring Unit: Bilal Ladadweh, Saed Karazon 

 

Analysis of media material and report writing: Media Monitoring Unit-
MIFTAH  

Steering Committee:  

Dr. Hanan Ashrawi, Dr. Lily Feidy, Khalil Shaheen, Atta Al Qaymari, 
Imad Al-Asfar, Bisan Abu Ruqti, Juman Quneis, Nahed Abu T'eimeh, 
Joharah Baker, Mousa Qous 

Copyright of the Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue 
and Democracy-MIFTAH. 

 

 
  

P.O. Box 69647 Jerusalem 95908 
Tel. Jerusalem 972 2 5851842- Tel. Ramallah 972 2 2989490 

Fax Jerusalem 972 2 5835184   Fax Ramallah 972 2 2989492 

E-mail: info@miftah.org 

Website: www.miftah.org 



3 

 

The Bulldozer Operation in Jerusalem: A Balanced Media 
Coverage 

 

The Bulldozer Operation a young Palestinian from Sour Baher/south Jerusalem 
implemented on 2 July 2008 in West Jerusalem received special coverage in the three 
Palestinian newspapers Al-Quds, Al-Ayyam and Al-Hayat Al-Jadidah, as well as in 
Palestine Television (PBC). 

The operation killed three Israelis in addition to the implementer, Husam Tayseer 
Dwayyat, injured tens, and triggered wide Israeli reactions because of its nature and 
means. 

he three newspapersTFirst:  

News of the operation occupied the headlines of the three newspapers, unanimously 
describing it as an "attack" and describing the victims as "killed," including the 
implementer, without mentioning his motives that remained unknown even to Israeli 
security services, unlike other attacks for which a certain party usually assumes 
responsibility. 

The three headlines were balanced, neutral and not instigating, as they were based on 
international news agencies. The three headlines were close, as Al-Ayyam had the 
following headline on its front page: 

The bulldozer attack in Jaffa Street: 

Three Israelis and the implementer killed and 45 injured 

The 8-column report included a main photo of Israeli Police and Border Guards 
inspecting the attack bulldozer, and to the side appeared the picture of the implementer. 

Al-Ayyam report was based on Israeli Police reports, as well as statements reported by 
news agencies of Israeli citizens who were present at the location, and who described 
details of the attack, the identity of the implementer and his motives. 

 The report included two subheadings: the first, which monitored the reactions of Hamas 
and Islamic Jihad towards the operation, came as follows: 

 

 



4 

 

Hamas and Jihad: Jerusalem attack is a natural outcome of Israeli aggression 

The news item included statements by Hamas Spokesperson Sami Abu Zuhri reported by 
AFP, in which he said "If it turned out to be an operation, then it is also a result of 
rejecting Israeli occupation and ending its aggression," and a statement by Islamic Jihad 
that said: "The attack is a clear message to the criminal enemy…The enemy must expect 
more so long as occupation and aggression against our people continue, and so long as 
abuses of Al-Aqsa and Jerusalem continue." 

The second subheading under the headline shed light on the identity of one of the 
victims: 

An Austrian woman among victims of Jerusalem attack 

The news item included detailed information about the identity of the victim based on 
statements of the Austrian Ministry of Foreign Affairs to AFP. 

Al-Ayyam also allocated a large part of page 23 for publishing photos of the operation 
that showed wrecked vehicles and a public bus in addition to paramedics and police at the 
scene. 

Al-Quds selected a different headline at its front page:  

In an operation that is the first of its kind: 

Three Israelis killed and 44 wounded in the heart of West Jerusalem 

The following indication of the implementer of the attack appeared in the following 
heading over grey background: 

A citizen from Sour Baher destroys passenger busses and cars with a huge bulldozer 
before being shot 

The newspaper neither mentioned the fate of the implementer nor his motives in its 
heading. It, however, included elaborate details of the incident itself, based on news 
agencies reports from the scene of the operation. 

A photo of the huge bulldozer, Israeli Security members next to it, and the wrecked 
vehicles the bulldozer destroyed appeared on the front page over 4 columns. 

The photo of the implementer or the Israeli Security members attacking him, circulated 
by local and international news agencies, did not appear on the front page. The 
newspaper only reported the killing of the implementer in its report as narrated by 



5 

 

witnesses and security members and published his photo on page 2 in the following news 
item: 

Bush sends his condolences to Olmert, and Paris, London and Ban Ki-Mon condemn 

The photo had the following caption: "Martyr Tayseer Husam Dwayyat," a description 
that had not appeared in the newspaper's report, which spoke of the implementer as being 
killed not martyred. 

While the newspaper showed interest in the event itself, it particularly included within its 
main report two subheadings about Israeli reactions to the attack, including the demand to 
impose restrictions on the freedom of movement of Jerusalemites, through the use of 
smart cards, and confiscating the IDs of Jerusalemites who participate in operations 
against Israelis: 

Israeli measures against the Dwayyat family and citizens of Jerusalem 

And Depriving Dwayyat family from widows' allowance’ 

The Knesset approves the confiscation of the IDs of Jerusalem citizens who 
participated in operations 

 Unlike Al-Ayyam, which highlighted the reactions of Hamas and Islamic Jihad to the 
operation on its front page but did not report international reactions to the operation, Al-
Quds reported in its coverage of the attack American, French and Spanish condemnation, 
and allocated a large part of page 32 for pictures of the bulldozer operation, showing 
totally wrecked vehicles, a bus rolled over by the attack and Israeli security and 
paramedics everywhere. 

Al-Hayat Al-Jadidah chose other headlines for its front page, through which it showed 
the party that adopted the attack, though it did not verify this information. It also 
mentioned the way the implementer was killed, published his name and place of 
residence in a subheading under the 8-column main headline. It published a photo of the 
operation scene over 4 columns, and to the left had the photo of the implementer.  

Adopted by Galilee Liberators Brigades: 

3 Israelis killed and tens wounded in a bulldozer attack in Jerusalem 

It had the following heading on a black background in an indication of its importance: 

Two policemen shot rounds of bullets into the body of implementer Husam Dwayyat 
from Sour Baher 



6 

 

In fact, the three newspapers relied in their coverage on international news agencies and 
Israeli media sources in their reports and had photos of the operation scene. 

Second: Palestine Television (PBC) 

News of the operation was given priority in the PBC local and main news bulletins on 2 
July, the day of the operation that was described as an attack. 

The 6 pm local news bulletin broadcast the news of the operation and indicated that four 
Israelis were killed and 36 injured as a result of "an attack by a bulldozer in the center of 
a street in Jerusalem." This was the only relevant news item in the local news bulletin.   

As for the implementer, the news item said the following: 

"..Sources of the Occupation Police said that the attack targeted a passenger bus and 
several cars in the Center of Jaffa Street, killing the implementer of the attack and three 
others." 

The report did not describe the implementer of the attack as a "martyr," the description 
PBC usually uses for implementers of attacks against Israelis whether civilians or 
soldiers, sufficed to describe the operation as an "attack," based on the report of the 
Israeli Police and did not add any official or factional Palestinian reactions. 

PBC broadcast pictures of the scene of the operation that showed the bus that had been 
the target of the attack, ambulances, policemen and the bulldozer used in the attack. 

In its 9 pm main news bulletin, PBC broadcast the same news item in further details, 
including new information and details on how the implementer attacked the bus, in the 
following manner: 

"…Armed Israelis followed the bulldozer and shot at the driver using rifles and 
automatic guns from a zero distance, ‘leading to his death’ and the stopping of the 
bulldozer. A picture showed a guard emptying his gun in the body of the bulldozer 
driver." 

PBC broadcast almost complete segments of the operation while the implementer was 
attacking cars with the bulldozer, his scuffle with a security member, until another armed 
person shot him at a zero distance. Then a third security member came and emptied his 
gun in the implementer's body, while passersby gathered at the site and said "bravo". 

PBC thoroughly followed up the Israeli reaction towards the operation, and the threats of 
the Israeli Prime Minister to demolish the house of the implementer and deprive his 
family from the social security allowances. PBC broadcast pictures of the surroundings of 



7 

 

the implementer's house in Sour Baher encircled by the Israeli Police before PBC 
Jerusalem correspondent presented details of developments that followed the operation, 
particularly the arrest of some family members for interrogation. It also followed up the 
approval of the Israeli Knesset in the first reading of a bill that authorizes the Minister of 
Interior to confiscate the IDs and Residency permits of Jerusalemites who participate in 
attacks against Israelis and their families. 

PBC also monitored other Israeli reactions through its Jerusalem correspondent, such as 
the gathering of Israeli right-wing members near the house of the implementer. The 
correspondent described them as "the extreme right," a description the Palestinian media 
usually uses to describe the Israeli far right. 

Findings 

First: The news of the operation ranked first in the three newspapers and in the PBC 
local and main news bulletins. PBC gave significant time of the main news bulletin to 
follow up field developments and official Israeli reactions through its Jerusalem 
correspondent. Similarly, the newspapers allocated significant space of their front pages 
for the coverage of the operation, and allocated some space in these pages for photos 
from the operation scene.  

Second: The newspapers and PBC were balanced and neutral, and avoided the use of 
typical depictions and jargon that prevail in the discourse of the local media with respect 
to armed operations that target civilians, and the different terms used to describe the 
implementers, with the exception of Al-Quds newspaper, which described the 
implementer as "the martyr" in the photo caption.  

Third: The newspapers relied on reports of international news agencies and Israeli 
reports, and there was an absence of a Palestinian media story of the operation. The local 
media did not conduct the necessary analysis or monitor local reactions, with the 
exception of Al-Ayyam, which highlighted the reactions of Hamas and Islamic Jihad, 
while Al-Hayat Al-Jadidah shed the light on the identity of the implementer without 
verifying the accuracy of the relevant information. 

Recommendations 

First: To encourage the current trend of adopting balanced stories in the media coverage 
of internal and regional events, seeking accuracy of information and avoiding incitement 
and agitation.  



8 

 

Second: To provide correspondents with material and technical support, build their 
capacity in order to improve their professional performance, enable them to have quick 
access to the necessary information, and produce a local independent and credible story. 

Third: To use objective jargon and accurate descriptions of individuals and groups and 
adopt professional editing policies. 

  

   

  

        

  

      

  

  

    

  

   

  

   

  

  

  

  

  

  


